Над 500 лв. от месечния бюджет отиват за покупки онлайн, най-много пазаруват жени между 25 и 35 години
11.02.2020 г., София – Над 40% от онлайн потребителите, предимно жени на възраст между 25 и 35 години, харчат средно на месец над 500 лв. за покупки онлайн. Това показват резултати от вътрешното проучване сред потребителите на OLX у нас. Този бюджет най-често се използва за стоки като: дрехи, електроника, стоки за дома, в това число домакински уреди и спортни и бебешки артикули. „За 2019 г. потребителите в OLX предпочитат да публикуват обяви и да пазаруват чрез мобилното приложение, което отбелязва ръст от 14%. Към момента в платформата са регистрирани 2 791 861 уникални потребители и над 144 000 бизнес потребители, главно от малък и среден сегмент“, обяви Камен Янкулов, изпълнителен директор на OLX в България.
За 2019 г. в OLX най-много са търсени обяви за наеми (ръст с 12%), както и спортни обувки (ръст 103%), телефони (iphone, ръст от 36%) и екскурзии (ръст 18%). Все повече хора (53%) търсят да закупят автомобил втора употреба, като средната цена сред OLX обявите за 7-годишна кола е 4 000 лв. Най-голямото предлагане е на дрехи (13% ръст), игри и конзоли (8% ръст) и автомобили (2% ръст). „Очакванията за следващите 5 години са световният пазар на стоки втора употреби да достигне 51 билиона долара, което би било двукратно увеличение“, коментира още Камен Янкулов.
Водещата платформа за обяви у нас все по-често се използва от локални производители или търговци като основен канал за онлайн търговия. Така например, онлайн магазин за спортни стоки и обувки от София, започва да използва OLX през октомври 2016 г. като публикува първоначално 100 обяви. Година по-късно започват да се възползват и от рекламните възможности, които предлагат OLX. За период от 3 години увеличават броя на публикуваните обяви 5 пъти, а инвестицията в реклама на платформата 4 пъти. Ефективността на продажбите идва и от големия ръст при потенциалните купувачи, средно около 200% за последните 4 години в различните категории.
През 2020 г. се очаква да бъде приета нова европейска директива за електронна търговия, която поставя дигиталното пространство и онлайн пазара под още по-засилена регулация. Така например, в проекта се предвижда по-засилен контрол върху нелегалното съдържание и зачитането на авторските права. Наред с това обаче се вменяват повече отговорности към онлайн платформите, което крие редица заплахи, в това число и ограничаване или дори спирането им, ако бъде констатирана нередност, причинена от краен потребител. Новата рамка обаче трябва изрично да разписва или прави препратка към съответните права, задължения и отговорности на всичките заинтересовани страни, не само на платформите за онлайн търговия, но и на потребителите и третите страни, изискващи премахването на незаконно съдържание, правоприлагащите агенции и съдебната власт.