Компанията Harley-Davidson е създадена през 1903 г. в Милуоки, щата Вирджиния, и е официално регистрирана през 1907 г., като първият председател е Уолтър Дейвидсън. Артър Дейвидсън става първият генерален директор по продажбите и служител, а Уилям Дейвидсън е директор на първата работа. Междувременно Уилям Харли става главен ръководител и касиер. Като се има предвид съотношението трима Дейвидсън към един Харли, може би се чудите защо компанията не се е наричала Дейвидсън-Харли. Тъй като първоначалната идея за мотоциклета идва от Уилям Харли, групата решава, че е справедливо неговото име да е първо.
Уилям Харли е само една година по-възрастен от Артър Дейвидсън. Двете момчета са израснали само на няколко къщи разстояние едно от друго в Милуоки, Уисконсин. подобно е началото на тяхното приятелство през целия живот.
Четиримата основатели на Harley-Davidson
И двете момчета са влюбени във велосипедите. Когато е на 15 години, Уилям започва работа в завод за велосипеди в Милуоки, като се издига от монтьор на велосипеди до чертожник, което го води до работа като чертожник в Barth Manufacturing Company. Именно там той проектира първата си машина с вътрешно горене. Тя е базирана на френския двигател de Dion- Bouton, който впоследствие се използва от множество ранни производители на мотоциклети.
Заедно с Артър, друг чертожник от Barth, и един приятел, чийто баща притежавал струг, Уилям и неговите съмишленици прекарват следващите няколко години в работа по прототип на мотоциклет в свободното си време. Прототипът изсвистява, но се оказва безценен, защото кара Уилям и Артър да осъзнаят, че това, от което се нуждаят, е машинист.
Двамата се свързват с възрастното семейство на Артър, Уолтър, който по това време живее в Парсънс, Канзас. Уолтър пристигнал в очакване да види мотоциклет, но бил посрещнат от необработена каша. Но в тази бъркотия Уолтър видял мечта, затова решил да остане в Милуоки, за да осъществи мечтата на Уилям и Артър.
Бързо към триото се присъединява още един механик – Уилям Дейвидсън, най-големият брат на Артър. До 1904 г. е завършен алтернативен прототип. Това е първият в историята мотоциклет на Harley- Davidson, който участва в мотоциклетна надпревара. И въпреки че не печели, екипът е излязъл и е започнал да работи, за да влезе в историята на мотоциклетите!
1. Уилям Харли
Уилям е първият главен ръководител и касиер на Harley-Davidson. Идеята за мотоциклета е негова, въпреки че очевидно не би могъл да я осъществи без братята Дейвидсън.
Ранен живот
Инженерството е в семейството на Харли. Уилям Харли е железопътен инженер, който заедно с жена си Мери Смит емигрира в САЩ през 1860 г. от Англия. Уилям е роден 20 години по-късно, през 1880 г. Когато не работи по прототипите на оригиналния мотоциклет, Харли следва машинно инженерство в Университета на Уисконсин – Медисън, което завършва през 1907 г.
Кариера
За първи път Харли започва да се занимава с идеята за мотоциклет, докато работи в Barth Manufacturing Company. През това време той използва успехите на бившите си модели. Когато през 1903 г. първите модели са завършени с намотка за ключалка, Харли се опитвал да разбере как да произведе двуцилиндрова машина, което и направил до 1909 г.
До смъртта си Харли ще остане главен ръководител и касиер на компанията. Той е необходима ръка за успеха на компанията и има ключово значение за разработването и въвеждането на нови мотоциклети. Апетитен състезател, той също имал удоволствието да тества най-новите си творения.
Личен живот
През 1910 г. Харли се жени за Анна Яхтхубер, с която имат три деца – Ан Мери, Уилям и Джон. Той умира от сърдечна недостатъчност на 18 септември 1943 г., на 62 години.
Наследство
През 1998 г. Харли е включен в Залата на славата на мотоциклетите. През 2003 г. в Литълпорт, Кембриджшир, където е роден бащата на Харли, е открита статуя на Harley-Davidson®.
2. Артър Дейвидсън
Артър е най-малкият от братята Дейвидсън, роден в Милуоки, Уисконсин, на 11 февруари 1881 г..
Ранен живот
Още като дете Артър започва да общува с Уолтър Харли. Двамата се пипат заедно и се интересуват от колоездене.
Кариера
Артър Дейвидсън е първият главен мениджър продажби и служител на Harley- Davidson. Дейвидсън успешно убеждава американските пощи, полицейските управления и военните да използват велосипеди Harley-Davidson®. Той също така открива сервизна академия Harley-Davidson®, която отговаря за обучението на добри механици. Дейвидсън вижда ползата от коалиция от индустриални посредници и мотоциклетисти, които работят за общата цел за развитие на мотоциклетизма. Дейвидсън е вдъхновен да се присъедини към и да подкрепи Американската асоциация на мотоциклетистите.
Личен Живот
На 69-годишна възраст Дейвидсън загива в автомобилна катастрофа само на три мили южно от дома си. При инцидента загиват дамата на Дейвидсън Клара и техните приятели Дороти и Доналд Джефри. Семейство Дейвидсън е оцеляло от трите си деца: Маргарет, Артър-младши и Джеймс Дейвидсън.
Наследство
Артър не само допринася за създаването на първите мотоциклети Harley-Davidson® и за стартирането на компанията, но и има съществена заслуга за увеличаването на мястото на марката в американската история и популярна култура.
3. Уилям Дейвидсън
Уилям“ Бил“ Дейвидсън е роден в Милуоки заедно с братята си Артър и Уолтър.
Ранен живот
Бил напуска работата си в железопътната компания Milwaukee Road, за да се присъедини към екипа, който скоро ще се превърне в Harley-Davidson®. Това беше доста голям риск, като се има предвид колко добре платена беше работата му!
Кариера
След като първоначалната четворка се присъединява към Harley- Davidson, Бил става директор на работилницата. Задълженията му са да закупи преси и други инструменти, необходими за производствения процес.
През целия си мандат Бил поддържаше тесен контакт с работниците от фабриката. Те бяха неговите очи на терен, които го държаха в течение с всичко необходимо, за да може фабриката да работи лесно.
Личен живот
Бил почива на 66-годишна възраст на 21 април 1937 г. Синът му Уилям Дейвидсън ще продължи да работи като президент на Harley- Davidson, както и внукът на Бил-Джон.
Наследство
Освен с позицията си в компанията, Бил е известен със своята благотворителност и либералност. По време на коледния сезон той изготвяше пакети с грижи за чужденци. Беше известен и с любезния си нрав, който се простираше до всички – от машинисти до политици.
4. Уолтър Дейвидсън
Ранен живот
Като дете Уолтър се борави с велосипеди и ги ремонтира. Като тийнейджър се обучава как да бъде електротехник и е известен с това, че си прави батерии.
Кариера
След като е повикан от Канзас в Милуоки, за да работи по първия мотоциклет, Уолтър става необходима част от това, което в крайна сметка се превръща в Harley-Davidson. Той се присъединява към братята си Артър и Уилям и Харли в завършването на първата партида мотоциклети, пусната на пазара. Оказва се, че Уолтър е отговорен за построяването на първия мотоциклет.
Когато през 1907 г. Harley-Davidson е регистрирана, Уолтър става първият президент и генерален мениджър. Той прекарва остатъка от живота си в работа за Harley- Davidson ®, включително изнасяйки речи пред акционерите. Уолтър също така става пристрастен към мотоциклетите и печели няколко състезания като мотоциклетист, сред които е и пробегът на Федерацията на американските мотоциклетисти през 1908 г. в планината Катскил. Това е постижение, което донася много слава на мотоциклетната компания!
Личен живот
Уолтър се жени за съпругата си Ема през 1910 г. Заедно отглеждат трима сина – Гордън, Уолтър-младши и Робърт. Уолтър се разпада на 7 февруари 1942 г., докато все още е президент на Harley-Davidson.
Наследство
И до ден днешен никой не е бил президент или главен изпълнителен директор на Harley- Davidson толкова дълго, колкото Уолтър.
Първата фабрика на Harley-Davidson е дървена къщичка в задния двор на Дейвидсън. Сегашната централа се намира на същото място – разбира се, в по-изящна структура.
Първите три мотоциклета, произведени от Харли-Дейвидсън през 1903 г., са имали намотка с катарама, едноцилиндрова машина, педали и кожен задвижващ ремък. Трябвало да въртите педалите, докато се изгради достатъчно свиване на машината, при което машината поемала ролята.
Харли, все пак, искаше да изведе мотоциклетите до предстоящото положение, което означаваше двуцилиндрова машина. Усъвършенствана до 1909 г., машината, наречена V- Twin, можела да достигне скорост от 60 мили в час. С това постижение продуктът на Harley-Davidson нараства до 200 машини през 1910 г.
През 1917 г. Съединените щати влизат в Първата световна война и военните изискват мотоциклети за военните проблеми. Преди това Harley е бил използван от службата в експедицията на Панчо Вила, но Първата световна война е първият път, когато той е подкрепен за военни проблеми, първо с британския модел H, произведен от Triumph Motorcycles Ltd през 1915 г. Американската служба закупува над 20 000 мотоциклета от Harley-Davidson.
През 1917 г. Harley-Davidson лансира линия от мотоциклети в опит да задържи още вътрешни клиенти за своите мотоциклети. Моделите включват традиционния мъжки мотоциклет с ромбоидна рама, дамски стандартен мотоциклет със стъпаловидна рама с размер 3-18″ и младежки мотоциклет с размер 5-17″ Boy Scout. Усилията са преустановени през 1923 г. поради разочароващи сделки. Велосипедите са издигнати за Harley-Davidson в Дейтън, Охайо, от Davis Machine Company от 1917 г. до 1921 г., когато Davis спира производството на велосипеди.
Към 1920 г. Harley-Davidson е най-големият производител на мотоциклети в света, с произведени 189 машини и дилъри в 67 държави. През 1921 г. Ото Уокър поставя рекорд с Harley-Davidson като първия мотоциклет, спечелил състезание със средна скорост, по-висока от 100 мили/ч (160 км/ч).
През 20-те години на ХХ век Harley-Davidson въвеждат няколко подобрения, подобни на новия V- Twin с обем 74 куб. см, представен през 1921 г., и газовия резервоар „teardrop“ през 1925 г. През 1928 г. те добавят предна спирачка, макар и само при моделите J/ JD. В края на лятото на 1929 г. Harley-Davidson представя своя 45-бокси инчов (737 куб. см) V- Twin с плоска глава, за да се конкурира с Indian 101 Scout и Excelsior Super X. Това е моделът „D“, произвеждан от 1929 до 1931 г. Ездачите на мотоциклети Indian подигравателно го наричат“ трицилиндровия Harley“, тъй като създателят е изправен и наподобява преден цилиндър.
Един от само двамата американски производители на мотоциклети (уточнявам), които оцеляват по време на Голямата депресия, Harley-Davidson отново произвеждат големи количества мотоциклети за американската армия през Втората световна война, а по-късно пристъпват към производството на граждански продукти, като произвеждат гама от големи V-образни мотоциклети, които са успешни както на състезателните писти, така и за частни купувачи. Harley-Davidson участва в две награди „Е“ на армията и военноморските сили, едната през 1943 г., а другата през 1945 г., които се присъждат за отлични производствени постижения.
Като част от военното обезщетение Harley-Davidson придобива дизайна на малък немски мотоциклет DKW RT 125, който аклиматизира, произвежда и продава от 1948 до 1966 г. Произведени са различни модели, включително Hummer от 1955 до 1959 г., но в момента всички те разговорно се наричат“ Хъмър“.
През 1969 г. American Machine and Foundry (AMF) купува компанията, рационализира продуктите и намалява пула. Този метод доведе до нападение на работната ръка и съкращаването на разходите произведе велосипеди с по-ниско качество. Мотоциклетите бяха скъпи и отстъпваха по производителност, управление и качество на японските мотоциклети. Продажбите и отличните постижения отслабнаха и компанията почти фалира. Името“ Харли-Дейвидсън“ беше осмивано като“ Трудно проходимо“,“ Трудно управляемо“ и“ Свински Фъргюсън“, а прозвището“ Свиня“ стана заклеймяващо.
До 1990 г., с пускането на пазара на“ Fat Boy“, Harley-Davidson преди това отново става лидер по продажби на пазара на тежкотоварни автомобили (над 750 куб. см). В периода на стартиране на модела Fat Boy се появява невярна етимология, според която“ Fat Boy“ е смесица от имената на атомните бомби Fat Man и Little Boy. Това е опровергано, тъй като името“ Fat Boy“ идва от наблюдението, че мотоциклетът е малко по-широк от другите мотоциклети, когато се гледа челно.
През август 2009 г. Harley-Davidson открива Harley-Davidson India и през 2010 г. започва да се занимава с мотоциклети там. През 2011 г. компанията признава дъщерно дружество в Гургаон, близо до Делхи, и създава индийска дилърска мрежа. На 24 септември 2020 г. Harley-Davidson обявява, че ще преустанови продажбите и производствените си операции в Индия поради слабото търсене и продажби. Този ход включва разходи за преструктуриране в размер на 75 млн. долара, 70 съкращения и проверка на фабриката в Бавал, Северна Индия.
Виждайки допълнителна възможност, Уолтър Дейвидсън решава да започне да продава марката Harley-Davidson® с помощта на облекло и аксесоари. Освен това компанията разширява дейността си с мотоциклетна застраховка, академия за езда (както за нови, така и за професионални ездачи), кредитни карти и др. Harley- Davidson се притежава от Harley-Davidson Motor Company Group, Inc.
Harley-Davidson се развива от бебешка възраст и се превръща в световно призната марка, която променя облика на транспорта и американската култура. Това е доказателство, че с една мечта, екип и упорита работа са възможни големи резултати!
Заключение
Сега, след като изложихме интересни факти за историята на Harley-Davidson и техните стоки, можем да заключим, че има далечни аргументи за техния непрекъснат успех. Тяхното наследство продължава да живее, като е разпространило границите си отвъд света на мотоциклетите, за да се превърне в нарицателно име със своите антични стоки. Harley-Davidson се превърна в световно призната марка, която промени облика на транспорта и американската култура. Това е доказателство, че с една мечта, екип и упорита работа са възможни големи резултати!