Rolex е марка, която е изградила своя имидж и стойност въз основа на най-високо качество и уникални часовници. Марка, която сега е световно призната и възхвалявана за щателното проектиране на своите продукти. Тя е насочена към пазарна ниша от хора с високи доходи и е недостъпна за масовия потребител.
Нейните конкуренти не могат да се сравняват с престижа и лукса, които тя предлага на своите клиенти. Тяхната многогодишна колекция е брутално да бъде пропусната. Подобно на други марки, историята на марката Rolex е такава, която бързо привлича вниманието на своята аудитория.
За да научите повече за историята на Rolex, продължавайте да четете тази статия!
1905: Ханс Вилсдорф
Ханс Вилсдорф принадлежи към по-ниската социално-икономическа класа и е сирак от 12-годишен. Той не е притежавал значителни инвестиции, готови да придадат физическа форма на идеологията му. Но неговата решителност и мотивация били несравними.
През XX век концепцията за ръчни часовници не е била въведена на пазара. Джобните часовници са били обикновени, защото хората са искали да съхраняват часовниците си в дрехите си, като по този начин ги предпазват от мръсотия, замърсявания и вода.
В онези времена хората са били енергични и жизнени. Поради начина си на живот и тежката си работа те не са могли да си позволят да носят деликатни часовници. Ръчните часовници са били смятани за крехки и са били предназначени специално за жени. Това схващане иска да промени Ханс Уилсдорф, основателят на Rolex.
През 1905 г. Ханс Уилсдорф представя идеята си в Лондон. Първоначално той забелязва, че група мъже се смеят на концепцията, сочейки с пръст. Това обаче не повлияло на мотивацията на Ханс Уилсдорф и той се върнал само по-силен.
1908: Измисляне на името на марката
Ханс Уилсдорф иска да създава марка, която да е символ на лукс и царственост. В същото време той иска името да бъде възможно най-кратко, за да може, когато марката стане глобална, да бъде лесно разпознаваемо и произносимо по целия свят.
Не само това, но и се е постарал името на неговата марка да не изисква много усилия в момент на припомняне. Освен това той проявява особен интерес към избора на име на марката, което да изглежда естетично върху неговите часовници.
1910 – 1914: Стремеж към хронометрична прецизност
За тези, които не са запознати с това понятие, хронометричната прецизност се отнася до това, доколко специфично и конкретно часовникът измерва времето. Хронометричната прецизност се счита за висока, ако часовникът може да издържи на действието на външната среда, например на влага, прах, физически травми и др.
След като взема решение за марката Rolex, Ханс Уилсдорф иска следващата му цел да се върти около хронометричната прецизност. Дори и в онези дни часовниците са придобивали огромна популярност и успех, ако са били специални по отношение на измерването на времето.
През 1910 г. Официалният център за оценяване на часовници в Биен връчва на Rolex швейцарски сертификат за хронометрична точност. Така той става първият ръчен часовник с такива сертификати. Този успех проправя пътя му към нови важни постижения. През 1914 г. той е признат за ръчен часовник клас „А“, който преди това е бил ексклузивен за морските часовници.
1920-те: Подвизите на Rolex
През 1926 г. Rolex получава признание за първия водоустойчив и прахоустойчив ръчен часовник. Имиджът на марката е изграден чрез практическо доказване на тези качества пред публика в Ламанша. Появата на спорта изиграва огромна роля за нарастващата популярност на Rolex.
Какъв по-добър начин да покажеш, че твоите часовници са водоустойчиви, от това да накараш добре познатата английска плувкиня Мерседес Глейтце да ги носи под вода в продължение на 10 часа? Това се случва през 1927 г. и е публикувано на първа страница на популярна новинарска статия в Daily Mail.
1930-те: Произведение на изкуството
След като постига огромен успех и е призната в световен мащаб, Rolex предлага революционното изобретение на вечните ротори. Това подобри хронометричната прецизност и даде на целевия пазар нова причина да купува ръчни часовници. Ханс Уилсдорф веднага патентова тези ротори.
През 1933 г. Rolex преминава границите на своите възможности и доказва на аудиторията, че дори височината на Еверест не може да попречи на вечните ротори и прецизността на часовника. Участниците в експедицията се снабдяват с тези ръчни часовници и са изключително доволни от резултатите.
Ако това не е достатъчно, през 1935 г. капитан Малкълм Кембъл носи часовник Rolex Oyster по време на автомобилно състезание с 300 км/ч. Той разсея всички съмнения относно крехкостта и деликатността на ръчните часовници. Това също беше отбелязано с публикация на първа страница на новинарска статия.
1945: Годината на Date Just
Въпреки че това не е пробивна иновация, а по-скоро радикална промяна, Rolex въвежда концепцията за ръчни часовници Date Just by Rolex за първи път през 1945 г. Малко прозорче на циферблата на часовника показва текущата дата, което забавлява клиентите повече, отколкото Ханс Вилсдорф си е представял.
Rolex получава признание за тази функция на пазара. Тази концепция е въведена през 1957 г. с по-малък циферблат и гривна за жени.
1953: Две значими постижения
Първото постижение на Rolex Oyster през 1953 г. е способността му да издържа на тежки условия на 100 метра под вода. Това е постигнато с помощта на „The Submariner“ – модел на Rolex Oyster, който надминава всички граници на водоустойчивостта си.
Второто постижение беше, когато беше въведена концепцията за междуконтинентални пътувания. Хората започнаха да осъзнават разликата в часовите зони и Ханс Уилсдорф се възползва от това.
Отново, бидейки първи на пазара, техните ръчни часовници се съобразиха с нуждите на аудиторията си и се адаптираха към часовите зони.
1960: Спускане в Марианската падина
Всяка година изследователският и разработващият екип на Rolex не можеше да не се гмурне по-дълбоко, за да изпита ръчните часовници и да разбере на какъв натиск могат да издържат часовниците.
През 1960 г. се извършва най-дълбокото гмуркане в Марианската падина – най-дълбоката падина на Земята. И Rolex Oyster можеше да издържи на това. Дълбочината на този изкоп е 11 000 метра. Това се нарича Rolex Deepsea Special Experiment.
Заключение
Пътешествието на Rolex привлича огромно внимание и любопитство поради това, че успехите му са несравними. Въпреки че е имал безброй пропуски и минимален брой поддръжници на своя страна, решителността на Ханс Уилсдорф е достойна за похвала, тъй като той самостоятелно създава ненадмината марка.