КАК ДА НАПИШЕМ ПЕРФЕКТНОТО МОТИВАЦИОННО ПИСМО

Мотивационното писмо (придружително писмо) е документ, който се прилага към молбата ви за работа и който ви представя по по-личен начин и допълва информацията в автобиографията или CV-то ви, като акцентира върху вашите таланти и постижения и представя подбор от най-добрите ви професионални успехи. Мотивационното писмо, за разлика от автобиографията, ви дава възможност да се представите на мениджъра по наемане на работа, да представите контекста на вашите постижения и умения и да обясните мотива си да се присъедините към организацията.

Написването на добро мотивационно писмо често е най-трудният аспект от процеса на кандидатстване за работа. И, разбира се, трябва да изпратите такова. Дори ако само едно от всеки две мотивационни писма се чете, има 50% вероятност включването му да ви помогне. Преди да започнете да пишете, научете повече за фирмата и за позицията, която искате. След това, с убедителна встъпителна реплика, привлечете вниманието на мениджъра по наемане или набиращия персонал. Ако имате лична връзка с фирмата или с някой, който работи там, включете я в първата фраза или втора от писмото си и се опитайте да го адресирате лично до някого.

Мениджърите по наемане искат служители, които могат да им помагат при решаването на проблеми, така че покажете, че разбирате с какво се занимава организацията и някои от предизвикателствата, пред които е изправена. След това опишете как вашият опит ви е подготвил да отговорите на тези нужди. Ако онлайн заявлението не ви дава възможност да включите мотивационно писмо, използвайте предоставения формат, за да илюстрирате способността си да изпълнявате работата, както и страстта си към позицията.

Разбира се, ще има ситуации, в които не можете да включите такова писмо при попълване на онлайн заявлението, но изпращайте такова, когато това е възможно. Това е най-добрият ви шанс да привлечете вниманието на представителя на отдел „Човешки ресурси“ или мениджъра по набиране на персонал, както и решаваща възможност да се отличите от конкуренцията. На конкурентния пазар на труда открояването е от решаващо значение. И все пак, както знае всеки, който някога е писал мотивационно писмо, не е лесно да се направи правилно. Ето няколко насоки, които ще ви помогнат в началото.

Първо направете проучване

Източник: gstatic.com

Преди да започнете да пишете, проучете повече информация за фирмата и за позицията, която желаете. Разбира се, трябва да прочетете внимателно описанието на длъжността, но също така трябва да разгледате уебсайта на компанията, каналите на нейните ръководители в Twitter и профилите на служителите в LinkedIn. Това проучване ще ви помогне да адаптирате мотивационното си писмо, понеже не бива да изпращате общо писмо. То също така ще ви помогне да определите подходящия тон. Вземете предвид културата на организацията, в която кандидатствате.

Фокусиране върху бъдещето

Докато автобиографията ви трябва да разглежда опита ви и това, което сте направили, мотивационното ви писмо трябва да гледа напред и да показва какво искате да правите. Смятайте го за мост между миналото и бъдещето, който очертава какво планирате да правите по-нататък и защо. Поради епидемията има по-малко очаквания, че ще кандидатствате за работа, която сте заемали преди това. Милиони хора сменят кариерата си, умишлено или неволно, и трябва да се ориентират и да преосмислят как наборът им от умения се свързва с друга функция или индустрия. Помислете за това като за възможност да представите прехвърлимите си способности.

Силно начало

Започнете със силно изречение. Започнете със сентенцията: защо тази позиция ви вълнува и с какво можете да допринесете за нея. „Аз съм специалист по набиране на средства за опазване на околната среда с повече от 15 години опит, който търси нова възможност да използва талантите си, и с удоволствие бих предложил своя опит и страст на вашия разрастващ се екип за развитие“, например. След това, без да дублирате автобиографията си, напишете една-две фрази, с които обяснявате своята биография и съответния си опит.

Искате да привлечете вниманието на мениджъра по наемане на персонал или на специалиста по подбор на персонал, защото те вероятно четат купчина от тях. Но не се опитвайте да бъдете хумористични. Избягвайте и често срещаните баналности. „Позволете ми да насоча вниманието ви към две причини, поради които бих бил страхотно попълнение за вашия екип“ – кажете нещо директно и енергично.

Споменете го в първата фраза или във втора, ако имате лична връзка с компанията или с някой, който работи там. И винаги адресирайте писмото си до конкретно лице.

Подчертаване на личната стойност

Източник: medium.com

Мениджърите по наемане на персонал търсят кандидати, които могат да им помогнат в решаването на проблеми. Покажете, като използвате проучването, което направихте по-рано, че разбирате с какво се занимава организацията и някои от проблемите, с които се сблъсква. Не е задължително те да са конкретни, но може да опишете как пандемията е повлияла на индустрията. Например може да напишете: „Много организации в сферата на здравеопазването са претоварени от изискването да предоставят висококачествени грижи, като същевременно гарантират здравето и безопасността на служителите си.“

След това обсъдете как вашият опит ви е подготвил да отговорите на тези изисквания, може би като обясните как сте решили подобна трудност в миналото или споделите подобно постижение. Искате да покажете характеристиките, които ви отличават.

Включете всички кратки примери, които илюстрират тези способности. Например, ако сте помогнали на екипа си при преминаването към дистанционна работа, опишете как сте го направили и какви умения сте използвали.

Покажете ентусиазъм

Мениджърите по наемане на персонал ще изберат кандидата, който е направил впечатление, че това е мечтаната от него работа. Направете така, че да е ясно защо желаете тази работа. Ентусиазмът демонстрира личностни качества. Препоръчително е да напишете нещо от рода на „С удоволствие бих работил за вашата компания“. Кой не би искал да го направи? Вие сте лидер в бранша, поставяте летвата, която всички останали трябва да следват“. Не си правете труда да кандидатствате, ако не сте ентусиазирани от компанията или от длъжността.

Тонът е ключов

Едновременно с това не прекалявайте с ласкателствата и не казвайте неща, които не мислите сериозно. Автентичността е от съществено значение. Дори да сте безработни от месеци и в този момент бихте приели всякаква работа, не искате да изглеждате отчаяни. Ако не искате тонът ви да отвлече вниманието от посланието ви, дръжте се професионално и зряло. Поставете се на мястото на мениджъра по подбор на персонал и помислете какъв език би използвал мениджърът по подбор на персонал с някой от клиентите на компанията. Разбира се, може да е трудно да определите собствения си тон в писмена форма, така че може да се наложи някой друг да прегледа ръкописа (което така или иначе винаги е добра идея)

Постарайте се да е кратък

Голяма част от съветите препоръчват да се ограничи до една страница. То трябва да бъде достатъчно кратко, за да може да бъде прочетено бързо. Трябва да обхванете голяма част от темата, но трябва да го направите накратко. В тази ситуация може да бъде полезно да помолите приятел, предишен колега или ментор да оцени писмото ви.

Получете отзив

Първо, проверете с приятеля си дали основната ви идея е очевидна. Какъв е сюжетът на вашата история? Възможно ли е той да я обобщи? Второ, поинтересувайте се какво не е наред с писмото. Другите са по-чувствителни към отчаянието, прекаленото разказване, смирението и недоизказаността.

Какво да запомните

Какво трябва да правите

  • Създайте убедително въвеждащо изложение, в което обяснявате защо желаете тази работа и какво можете да предложите. 
  • Бъдете кратки. Мениджърът по набиране на персонал трябва да може да прочете писмото ви бързо. 
  • Споделете постижение, което демонстрира способността ви да се справите с трудностите на работодателя.

Какво не трябва да правите

  • Опитите да бъдете забавни често се провалят. 
  • Изпратете основно мотивационно писмо; вместо това адаптирайте всяко от тях към конкретната работа.
  • Не прекалявайте с ласкателствата; вместо това бъдете професионални и зрели.